Over de nieuwe uitgave van ledenmagazine VM van de Orde van Vrijmetselaren valt veel te zeggen. Maar liever sta ik eerst stil bij de bijdrage van de Groot Gedeputeerd Meester (GGM) in die uitgave.
Hoe nu verder? Dat is de kop boven de bijdrage van de GGM waarin hij een toelichting geeft op de periode naar het GrootOosten (GO) van 2026 en 2027. Voor lezers van mijn blogs geen onbekende koptitel... Maar ok, heeft u die bijdrage van de GGM ook gelezen? Wellicht met dezelfde stijgende verbazing als ik? Of is het verontwaardiging, zoals op te maken valt uit de vele reacties van broeders.
Wat broeders niet snappen en opmerkelijk vinden is dat de GGM de ontstane situatie binnen de Orde van Vrijmetselaren alleen wijt aan het feit dat het Hoofdbestuur (HB) ‘botweg een fout’ heeft gemaakt, namelijk dat ‘de afgesproken termijnen niet gerespecteerd zijn en dat de stemprocedure op het GO van 2025 niet juist toegepast’ is. Terwijl iedereen inmiddels weet dat die ene ‘vormfout’ niet het enige is wat tot de huidige situatie heeft geleid, toch? Wordt onder andere niet vergeten dat nog vóór de stemprocedure op het GO van 2025 het HB de ALeP-motie wel móest omarmen om te voorkomen dat zij anders voor haar autocratisch denken en doen door de VlC-motie naar huis zou worden gestuurd?
Iedereen zijn waarheid. Ook de GGM. Vanzelfsprekend. En die respecteer ik ook, maar wel met het nuchtere besef dat zijn waarheid niet de mijne is, noch dé waarheid.
Opmerkelijk voor broeders is overigens ook de op-een-na-laatste alinea van de bijdrage van de GGM in de nieuwe uitgave van ledenmagazine VM. Daarin schrijft hij: ‘Wees waakzaam voor stemmingmakerij en nepnieuws. Dit fenomeen is blijkbaar ook onze Orde binnengeslopen, en het behoeft geen betoog dat het de Orde en menig individuele broeder onnodig beschadigt.’
Wat hiervan te zeggen? Allereerst ligt deze alinea inhoudelijk niet in lijn met de omarmde ALeP-motie. Bij voorbaat worden namelijk al mogelijke andere geluiden tot stemmingmakerij en nepnieuws gekwalificeerd; geen fenomeen overigens maar populistische retorica. En daarom moet het GO inderdaad waakzaam zijn dat autocratisch denken en doen door gekozen bestuurders niet opnieuw de Orde binnensluipt en andere broeders onterecht beschuldigt van stemmingmakerij of nepnieuws, en/of hen vervolgens onnodig beschadigt.
Hoe nu verder? Inderdaad, hoe nu verder…
Reactie plaatsen
Reacties
Het bericht van de waarnemend GM wekt eerder de indruk een taktische terugtocht te verwoorden dan dat daar een serieuze poging wordt ondernomen om te doen waar het HB voor is: de boel bij elkaar te houden. Een ' feindbild' compleet met een mysterieus loerend gevaar wordt overeind gehouden. Zo komen we niet verder, dit HB moet letterlijk en figuurlijk - gedeetelijk - plaats maken voor nieuwe ideeën en mensen en wel nu.
In een eerdere reactie omschreef ik het GON-bestuur als een pyramide van kiezelstenen: met het ‘verwijderen’ van de GM alleen als bovenste kiezelsteen is het bestuursprobleem écht niet opgelost. Niet, omdat die wordt gedragen door de bestuurlijke laag kiezelstenen daaronder, die op hun beurt alle besluiten en handelingen van de GM onvoorwaardelijk toegejuicht, gesteund en verdedigd hebben. Ten koste van de continuïteit van het GON en het lidmaatschap van leden. Ik beheers geen Latijn, maar Ik herinner mij ooit ergens de betekenis van Q.E.E. gelezen te hebben. Verder stond daar de betekenis van Q.E.D. te lezen. In de nieuwe uitgave van het clubblad toont de GGM dat die Latijnse uitspraken inderdaad in elkaars verlengde liggen.