Nieuwsbrief nieuwe GM

Gepubliceerd op 23 juni 2026 om 18:00

De allereerste Nieuwsbrief van de nieuwe GrootMeester (GM) van de Orde van Vrijmetselaren is uit! In nog geen 2 dagen na zijn installatie... Ook ontvangen? Gelezen? En?

Alles wat de nieuwe GM in zijn eerste nieuwsbrief aan alle leden van de Orde van Vrijmetselaren schrijft, zal ook elk van hen in het hart raken. Zonder komedie of hypocrisie, mij in ieder geval wel! Er spreekt een ondubbelzinnige wijsheid uit die eindelijk weer authentiek en oprecht klinkt. Dat is - te! - lange tijd wel anders geweest. Een verademing!

Iedere zin in de nieuwsbrief van de nieuwe GM heeft betekenis. Voor iedere broeder, voor elke loge, naar ieders en elks individuele beleving en persoonlijke interpretatie. En méér nog dan de zinnen 'Transparantie is geen gunst, zij is een verplichting. U mag weten wat er speelt', is de zin die allen écht het allermeest raakt - bulls eye! - zonder meer die waar de nieuwe GM schrijft: Wij bouwen aan een veilige toekomst voor de Orde, voor de loges, voor ieder van ons als broeder.’

Lees die zin nog eens, alstublieft! - Wij bouwen aan een veilige toekomst voor de Orde, voor de loges, voor ieder van ons als broeder.’ - Gelezen? En?

Wat de nieuwe GM met die ene zin namelijk deelt, is essentieel voor íedere broeder en élke loge van de Orde. In mijn beleving had de formulering weliswaar net omgedraaid moeten zijn - namelijk: ‘voor ieder van ons als broeder, voor de loges, voor de Orde’ - maar dat is nu redelijk overbodige semantiek.

Nee, essentieel is dat de nieuwe GM met deze ene simpele zin hoop en vertrouwen biedt aan de broederschap van de Koninklijke Kunst waarbinnen íedere broeder en élke loge altijd zichzelf moet kunnen zijn en er zich moet kunnen thuisvoelen! Niet alleen hoop en vertrouwen, maar hij geeft ook richting. Geen autocratisch denken en doen meer, geen schofferen, marginaliseren, uit- en buitensluiten van broeders en loges meer, maar 'de gedeelde wil om er samen uit te komen'!

Na 4 jaar lijkt het alsof in Den Haag eindelijk het Licht weer doorbreekt! Maar ik blijf kritisch. Daarom ook: lijkt… Want vooralsnog zijn het slechts woorden en geen daden. En zoals we allemaal uit de afgelopen 4 jaar kunnen concluderen en dus weten, zijn die daden inderdaad niet vanzelfsprekend maar een bewuste keuze!

Ik ben nu al benieuwd naar de volgende Nieuwsbrief van de nieuwe GM...

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.